
 
 

 

 



 2 

SADRŢAJ: 
 
 
 
I SLOBODA IZRAŢAVANJA .................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 8 
 
 
III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................ 10 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA  ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................ 11 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................ 11 
 
DRŢAVNI ORGANI ..................................................................................... 13 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE .................................................................. 17 
 
REALIZACIJA VLADINIH INTERVENTNIH MERA ZA POMOĆ MEDIJIMA U 
USLOVIMA KRIZE ......................................................................................19 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................19 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE .................................................................19 
 
 
VII  ZAKLJUČAK .................................................................................... 20 

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 
Ovaj Izveštaj realizovan je zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke 
agencije za međunarodni razvoj (USAID). Izneti stavovi pripadaju isključivo autoru i ne predstavljaju zvaničan 
stav USAID-a i IREX-a. 

 

 

 

 
 
 



 3 

I SLOBODA IZRAŢAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja. 

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1 Udruženje novinara Srbije saopštilo je 10. septembra 2009. da su urednici i novinari u 

Javnom preduzeću Radio Stara Pazova, odlukom uprave, obavezani da meseĉno obezbede 

oglase u vrednosti od 50,000 odnosno 20,000 dinara. Spajanje poslova marketinga sa 

novinarskim poslom “direktno ukida mogućnost objektivnog informisanja”, navodi se u 

saopštenju UNS-a. 

 

Ovde ukazujemo da, u skladu sa odredbom ĉlana 31. Zakona o javnom informisanju, 

novinaru ne može prestati radni odnos, umanjiti se zarada, niti pogoršati položaj u redakciji 

zbog, izmeĊu ostalog, odbijanja da izvrši nalog kojim bi kršio pravna i etiĉka pravila 

novinarske profesije. 

U skladu sa odredbom ĉlana 2, stav 3 Kodeksa novinara Srbije, ekonomski i politiĉki interesi 

izdavaĉa ne smeju da utiĉu na ureĊivaĉku politiku, na naĉin koji bi imao za posledicu 

netaĉno, neobjektivno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti, a u skladu sa 

ĉlanom 7, stav 3 Novinarskog kodeksa NUNS-a, novinari ne mogu uĉestvovati u bilo kom 

obliku reklamiranja bilo koje institucije, bilo koje robe ili usluge, osim kada je reĉ o 

nedvosmileno humanitarnom karakteru. 

Nesumnjivo je da obavezivanje novinara da obezbeĊuju oglase, umesto da se bave onim što 

im je posao, odnosno da informišu javnost o stvarima o kojima javnost ima interesa da zna,  

ozbiljno kompromituje njihovu nezavisnost.  

 

1.2 Ĉlanice Asocijacije medija od 15. septembra prestale su da dostavljaju svoja izdanja 

distributeru Futura plus, ukazujući na velika dugovanja ovog distributera, te ĉinjenicu da im 

je njihovim neizmirivanjem ugroženo poslovanje. Asocijacija medija je pozvala Vladu da 

zakonom uredi tržište, a ĉitaoce da kupuju štampu na drugim mestima. Iz Future plus 

saopšteno je da je ovo zapravo poziv na bojkot i pokušaj gušenja jedinog nacionalnog 

distributera koji može kvalitetno da opsluži izdavaĉe i pruži usluge graĊanima u svakom delu 

zemlje. Ministarstvo kulture osudilo je ponašanje Future Plus kao neprofesionalno i 

apelovalo na druge distributere na tržištu štampe da, do razrešenja problema izmeĊu 

izdavaĉa i Future Plus, adekvatnom raspodelom tiraža omoguće graĊanima da na što lakši 



 4 

naĉin doĊu do štampe, a kako bi se zaštitila prava na slobodu izražavanja i informisanja. 

Veselin Simonović, predsednik Upravnog odbora Asocijacije medija, odgovorio je da to što 

ĉlanice tog udruženja ne isporuĉuju novine Futuri plus “nije bojkot već poslovna odluka da se 

ne isporuĉuje roba onome ko ne plaća,” te da je Asocijacija medija na takvu odluku prisiljena 

da bi smanjila štetu.  

 

Ne sporeći ekonomsku zasnovanost odluke da se ne isporuĉuju novine nelikvidnom 

distributeru, nesporno je da je u inicijalnim izjavama koje su dolazile iz Asocijacije medija, 

bilo sadržano i pozivanje potrošaĉa da štampu (generalno, bez ograniĉavanja na izdanja 

ĉlanica Asocijacije medija) kupuju na drugim mestima, što bi se moglo tumaĉiti kao nelojalna 

konkurencija u smislu odredbe ĉlana 23, stav 1, taĉka 5 Zakona o trgovini, ili kao oglašavanje 

sa pozivom na bojkot, koje je zabranjeno odredbom ĉlana 34. Zakona o oglašavanju. 

 

1.3 Veliku pažnju javnosti u periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, izazvao je 

naĉin na koji je poreska policija postupila prilikom oduzimanja poslovne dokumentacije iz 

firmi koje su u vezi sa Radisavom Rodićem, a meĊu kojim su i izdavaĉi dnevnih listova Kurir i 

Glas javnosti, kao i nedeljnika Grom i Stil. Poreska uprava saopštila je da je na osnovu 

provere poslovanja privrednog društva „ABC Produkt“ d.o.o., ĉiji je direktor Radisav Rodić, 

utvrĊeno da postoji sumnja da je on kao odgovorno lice utajio porez u iznosu od 203,3 

miliona dinara. Poreska policija ušla je u zgradu u Vlajkovićevoj ulici broj 8 u Beogradu, u 

kojoj se nalaze i prostorije navedenih listova, 15. septembra. U izjavi dostavljenoj medijima, 

Rodić je naveo da se nalazi u bolnici u inostranstvu, na redovnoj lekarskoj kontroli, i da se ta 

situacija „koristi radi obraĉuna sa medijima u njegovom vlasništvu s ciljem da njegovo 

zdravstveno stanje ponovo bude narušeno“. Redakcija dnevnog lista Kurir saopštila je da su 

inspektori Poreske policije zapeĉatili kancelarije, ukljuĉujući i onu u kojoj se nalazi server i 

mrežna oprema ovog lista.  

Vlasnici i urednici Kurira izjavljivali su da žele da saraĊuju s poreskim inspektorima, ali da 

insistiraju da zapeĉaćena dokumentacija bude popisana pre iznošenja iz zgrade. Kurir takoĊe 

tvrdi da je policija dobar deo popodneva 16. septembra novinarima i urednicima ovog lista 

onemogućavala da napuštaju zgradu, a onima koji su se zatekli napolju, onemogućen je 

povratak u istu. Zaposleni su tvrdili da su policajci bili rasporeĊeni na svim spratovima 

zgrade, te da su stalno ulazili i izlazili iz redakcije, ometajući novinare da obavljaju svoj 

posao. Menadžment Kurira saopštio je da je dalje izlaženje ovog lista, ali i dnevnog lista Glas 

javnosti i nedeljnika Grom i Stil, ozbiljno dovedeno u pitanje. Saopšteno je da se u jednom 

trenutku ispred redakcije nalazilo trideset pripadnika specijalnih jedinica policije, 

naoružanih palicama i štitovima kakvi se nose prilikom razbijanja demonstracija. 



 5 

Okružno javno tužilaštvo u Beogradu saopštilo je 25. septembra da je podnelo Okružnom 

sudu zahtev za sprovoĊenje još jedne istrage protiv osnivaĉa Glasa javnosti i Kurira Radisava 

Rodića, i još dva lica, zbog sumnje da su zloupotrebili službeni položaj, tako što su 

“upotrebom lažne dokumentacije u Komercijalnoj banci podigli kredit od oko 22 miliona 

dinara, koji nikada nije vraćen i za koji je banka oštećena”. Menadžment Kurira demantovao 

je ove navode tvrdnjom da je u konkretnom sluĉaju Rodićeva firma prodavala zgradu u 

Višnjiĉkoj ulici 105 u Beogradu, te da je na kraju ostala i bez zgrade i bez kupoprodajne cene, 

a da kupac, koji je zgradu trebalo da plati kreditom podignutim u Komercijalnoj banci, novac 

nije dao ni Rodićevoj firmi, niti je kredit banci vratio. 

Napokon, 27. septembra Kurir i Glas javnosti preneli su da su pripadnici Poreske uprave, u 

pratnji nekoliko desetina policajaca, odneli poslovnu dokumentaciju iz zgrade u Vlajkovićevoj 

8, te da su se u popodnevnim satima, svi poreski inspektori i pripadnici MUP Srbije povukli 

iz prostorija ovih listova. Menadžment i uredništvo Kurira saopštili su da je izneta i 

dokumentacija, neophodna za obavljanje tekućih poslova i voĊenje sudskih postupaka koji su 

u toku. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĊeno je da niko ne sme, ni na posredan naĉin, da 

ograniĉava slobodu javnog informisanja, a naroĉito ne zloupotrebom državnih ovlašćenja i 

zloupotrebom prava. Zakonom o javnom informisanju takoĊe se zabranjuje vršenje bilo 

kakvog pritiska na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaja podesnog da ih omete u 

obavljanju posla. Nesporno je da je u konkretnom sluĉaju došlo do ograniĉenja slobode 

javnog informisanja, koja se ogledala u blokadi zgrade u kojoj se nalaze redakcije, 

ograniĉavanju kretanja novinara, ulasku policajaca u redakcije i sliĉno. U skladu sa domaćim 

propisima, ali i ratifikovanim meĊunarodnim aktima, nesporno je da sloboda javnog 

informisanja i sloboda izražavanja mogu biti ograniĉene. U konkretnom sluĉaju po svemu 

sudeći postoji i legitiman osnov takvog ograniĉenja, budući da je akcija poreske uprave i 

policije bila usmerena na prikupljanje dokaza u vezi sa ponašanjima za koja se sumnja da 

predstavljaju kriviĉna dela, konkretno dela poreske utaje i zloupotrebe službenog položaja. 

Ono što, meĊutim, u konkretnom sluĉaju jeste sporno, jeste da li je konkretno ograniĉenje 

bilo srazmerno, odnosno da li je konkretna akcija mogla biti sprovedena na naĉin koji bi u 

manjem obimu redakcije navedenih listova ometao u obavljanju posla.  

Autori ovog izveštaja ne raspolažu sa dovoljno informacija kako bi mogli da daju svoj 

definitivan sud, ali je nesporno da postoje ozbiljne indicije da ograniĉenje u konkretnom 

sluĉaju nije bilo srazmerno, odnosno da je bilo prekomerno. 

 

1.4 Radio Sto plus iz Novog Pazara, ĉiji je osnivaĉ Novinska agencija “Beta press” d.o.o. iz 

Beograda, saopštio je 17. septembra da je podneo kriviĉnu prijavu protiv nepoznatih osoba 



 6 

koje su teško oštetile predajnik radija na planini Golija. Zbog oštećenja, program ovog 

regionalnog radija dostupan je samo slušaocima u Novom Pazaru. U izveštaju struĉnog 

servisa, koji je pregledao predajnik, navodi se da je oštećenje izazvano namerno. Odgovorni 

urednik radija, Ishak Slezović, izjavio je da je to druga havarija na istom predajniku u 

poslednja tri meseca. Kvar iz jula ove godine nije prijavljen policiji, jer su u stanici verovali da 

je reĉ o strujnom udaru. Raniji prekidi emitovanja sa Golije izazivani su fiziĉkim kidanjem 

kablova na antenskom stubu. Na drugi predajnik radija, koji pokriva podruĉje Novog Pazara, 

pre dve godine bio je baĉen „molotovljev koktel“, ali tom prilikom emisiona oprema nije teže 

oštećena. 

 

Neovlašćeno spreĉavanje ili ometanje emitovanja radio ili televizijskog programa je kriviĉno 

delo predviĊeno srpskim Kriviĉnim zakonikom. Nažalost, u ranijim sluĉajevima spreĉavanja 

emitovanja, do kojih je najĉešće dolazilo izazivanjem fiziĉkih oštećenja na predajnicima, 

odnosno kablovima za dotur modulacije, policija po pravilu nije uspevala da otkrije 

odgovorne. U jednom sluĉaju, koji je poznat autorima ovog monitoringa, Opštinski sud u 

Novoj Varoši je krajem 2006. godine oglasio krivim lice koje je polomilo antenu i iseklo kabl 

na predajniku jedne nacionalne televizije i osudio ga na 3 meseca, uslovno na godinu dana. 

Istom prilikom, sud je izrekao i meru bezbednosti oduzimanja 'kombinovanih klešta sa 

plastiĉnom oblogom žute boje dužine 160 milimetara', kojima je kabl iseĉen. Okružni sud u 

Užicu potvrdio je ovu presudu krajem marta 2007. godine. 

 

2. Sudski postupci 

 

2.1 Dnevni list Press objavio je, 11. septembra, presudu Okružnog suda u Beogradu u delu 

koji je potvrĊen presudom Vrhovnog suda Srbije, koja je doneta u sporu koji su protiv tog 

lista pokrenuli Jelena Jovanović, supruga i Mihajlo Lajf Jovanović, maloletni sin predsednika 

Liberalno demokratske partije Ĉedomira Jovanovića, zbog povrede prava na privatnost. Spor 

izmeĊu Jovanovića i Press-a voĊen je u vezi sa objavljivanjem fotografija porodiĉne kuće 

Jovanovića, na kojima se vide supruga i sin lidera LDP-a. Fotografija je objavljena u okviru 

serije tekstova u kojima je Press postavljao pitanje prihoda iz kojih Jovanović finansira život 

u takvoj kući.  

Postupajući po žalbi Press-a, Vrhovni sud je ukinuo presudu Okružnog suda u delu u kome je 

bila usvojena tužba Jelene Jovanović, a potvrdio u delu u kome je bila usvojena tužba 

maloletnog Mihajla Lajf Jovanovića, te obavezao Dragana Vuĉićevića, urednika Press-a, da 

na ime naknade nematerijalne štete zbog povrede prava na privatni život maloletnom sinu 

lidera LDP-a plati 150.000 dinara.  

 



 7 

U skladu sa ĉlanom 9 Zakona o javnom informisanju, nosiocima politiĉkih funkcija 

ograniĉena su prava na zaštitu privatnosti koja imaju lica na koja se odnosi informacija, ako 

je informacija važna za javnost s obzirom na ĉinjenicu da lice na koje se odnosi informacija 

vrši odreĊenu funkciju i srazmerno opravdanom interesu javnosti u svakom konkretnom 

sluĉaju. 

 

2.2 Vrhovni sud Srbije doneo je presudu u postupku po tužbi Aleksandra Tijanića protiv 

Komiteta pravnika za ljudska prava – YUCOM, koja je izazvala burne polemike. Naime, 

YUCOM je još 2005. godine objavio knjigu „Sluĉaj službenika Aleksandra Tijanića”, koja 

velikim delom predstavlja citate Aleksandra Tijanića, direktora RTS-a, preuzetih uglavnom iz 

njegovih izjava i ĉlanaka objavljenih u medijima u periodu od 1976. do 2004. godine. Nakon 

izdavanja knjige, direktor RTS-a  pokrenuo je 6 razliĉitih sudskih postupaka protiv YUCOM-

a, odnosno predsednice YUCOM-a, Biljane Kovaĉević Vuĉo. U jednom od ovih postupaka, po 

tužbi zbog povrede autorskog prava, kojom je Tijanić tražio naknadu od 8,500,000 dinara, 

Okružni sud u Beogradu, u aprilu 2006. godine, odbio je tužbeni zahtev, s obrazloženjem da 

sporna knjiga ne predstavlja zbirku njegovih integralnih tekstova, već da koristi citate, kao 

ilustraciju.  

Po žalbi direktora RTS-a, Vrhovni sud Srbije sada je doneo presudu kojom preinaĉuje odluku 

Okružnog suda u Beogradu i delimiĉno usvaja zahtev tužioca za naknadu štete, do iznosa od 

200,000 dinara, zabranjuje YUCOM-u da dalje koristi autorska dela tužioca i umnožava nove 

tiraže izdanja „Sluĉaj službenika Aleksandra Tijanića”, te obavezuje YUCOM da odluku suda 

o svom trošku objavi u dnevnom listu „Politika”.  

 

Iako je ĉitav sluĉaj pravno izuzetno zanimljiv, obrazloženje odluke Vrhovnog suda u 

odreĊenoj meri jeste problematiĉno. Prvo, Vrhovni sud se poziva na odredbu ĉlana 17, stav 1 

taĉka 2 Zakona o autorskom i srodnim pravima, koja se odnosi na javno saopštavanje, a citati 

izjava i ĉlanaka Aleksandra Tijanića, koliko je autorima ovog izveštaja poznato, nisu bili javno 

saopštavani, već beleženi i umnoženi u formi knjige. Dalje, Vrhovni sud poziva se i na 

odredbu ĉlana 16. Zakona o autorskom i srodnim pravima, u skladu sa kojom autor ima 

iskljuĉivo pravo da objavi svoje delo i da odredi naĉin na koji će ono objaviti. U smislu 

Zakona o autorskom i srodnim pravima, objavljivanjem se smatra prvo saopštavanje dela 

javnosti od strane autora, odnosno lica koje je on ovlastio, na bilo koji naĉin i bilo gde u 

svetu. U konkretnom sluĉaju citirani ĉlanci i izjave Aleksandra Tijanića su već bili objavljeni, 

odnosno saopšteni javnosti od strane autora, te ovo njegovo pravo ni u kom sluĉaju nije 

moglo biti povreĊeno. Poseban je kuriozitet da, makar u izjavama koje je davao javnosti, 

Aleksandar Tijanić spori da je autor 40 odsto citata koji mu se u knjizi pripisuju. Nije jasno 

da li je sud takve navode tokom postupka uopšte ispitivao.  



 8 

Sa iznetog, predmetna presuda Vrhovnog suda, odnosno naĉin na koji je ona obrazložena, 

predstavlja presedan koji bi se mogao na negativan naĉin odraziti na slobodu izražavanja.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1.  Zakon o javnom informisanju  

Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja. Ovde ćemo ukazati samo na prvi sluĉaj u kome je najavljeno korišćenje novih 

postupaka, odnosno mera predviĊenih nedavno usvojenim Izmenama i dopunama Zakona o 

javnom informisanju. 

Zora Dobriĉanin Nikodinović, advokat Milana Radonjića, nekadašnjeg šefa beogradskog 

centra Državne bezbednosti , najavila je pokretanje postupka protiv dnevnog lista Blic, 

shodno nedavno usvojenim Izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju, a zbog 

objavljivanja izjave predsednika SPO-a Vuka Draškovića, koji je kazao da postoje dokazi 

protiv Radonjića i Stevana Baste za ubistvo Slavka Ćuruvije. Advokat Milana Radonjića 

ukazala je da je su se u odnosu na njenog klijenta, Blic i Vuk Drašković ogrešili o prezumpciju 

nevinosti. 

Nedavno usvojenim Izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju predviĊeno je da 

je povreda prezumpcije nevinosti privredni prestup za koji je zaprećena novĉana kazna u 

rasponu od 25% do 100% zbira vrednosti ukupno prodatog tiraža javnog glasila, isporuĉenog 

distributerima na dan objavljivanja informacije, i vrednosti prodatog oglasnog prostora u 

tom broju javnog glasila. Zakonom je takoĊe predviĊeno da će u sluĉaju da je delo izvršeno 

prvi put, sud će izreći uslovnu osudu i zaštitnu meru javnog objavljivanja presude. 

 

2. Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja 

Udruženje novinara Srbije dobilo je sredinom septembra, 21 mesec nakon zahteva podnetog 

na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog znaĉaja, potvrdu da 

ĉaĉanska policija ne poseduje službenu belešku o tome da je dopisnik „Veĉernjih novosti“ iz 

Ĉaĉka Vladimir Ilić napastvovao ovce lidera Nove Srbije Velimira Ilića. Vladimira Ilića je 4. 

oktobra 2007. napalo obezbeĊenje Velimira Ilića dok je izveštavao o izgradnji klinike bivšeg 

ministra u selu Kaĉulice. Lider Nove Srbije tada je rekao da njegovo obezbeĊenje „nije napalo 

novinara, već lika koga su hvatali sa spuštenim gaćama meĊu ovcama, o ĉemu postoji 

službena beleška u policiji“. Velimir Ilić izjavio je još da je MUP otkrio da je bilo zlostavljanja 

njegovih ovaca i koza na imanju njegovog komšije, kao i da jedno od lica koje su zlostavljali 

životinje, liĉi na novinara „Novosti“. 



 9 

Ispostavilo se da je jedino pominjanje napastvovanih ovaca u dokumentaciji policije, ono iz 

izjave ĉuvara Ilićevog imanja Dragana P. koju je ĉuvar, osumnjiĉen da je napao novinara, dao 

nakon incidenta. On je, naime izjavio da ga je tadašnji ministar Ilić zamolio da mu pripazi na 

imanje, a da je osoba koju je zatekao (novinar Ilić) liĉila na „skitnicu i narkomana“ koja je 

ranije seksualno zlostavljala ovce! Policija u Ĉaĉku nekoliko puta se oglušila o zahtev UNS-a i 

poverenika za informacije da dostavi dokument o kome je govorio Velimir Ilić, a zbog toga je 

ombudsman Saša Janković pokrenuo postupak za kontrolu zakonitosti rada Policijske uprave 

u Ĉaĉku. 

U skladu sa odredbama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog znaĉaja 

Policijska uprava u Ĉaĉku bila je dužna da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 15 dana od 

dana prijema zahteva, tražioca obavesti o posedovanju informacije, stavi mu na uvid 

dokument koji sadrži traženu informaciju, odnosno izda mu ili uputi kopiju tog dokumenta. 

U ovom konkretnom sluĉaju, nepostupanjem po zahtevu, podnetom na osnovu Zakona o 

slobodnom pristupu informacijama od javnog znaĉaja, Policijska uprava u Ĉaĉku je dopisniku 

„Veĉernjih novosti“ iz Ĉaĉka, Vladimiru Iliću, otežala odbranu od klevete. Istovremeno, 

spreĉila je i da se blagovremeno uĉini apsolutno nespornim da napad obezbeĊenja Velimira 

Ilića na novinara predstavlja iskljuĉivo ĉin gušenja slobode izražavanja. 

 

3.  Zakon o zaštiti podataka o ličnosti  

Poverenik za informacije od javnog znaĉaja i zaštitu podataka o liĉnosti Rodoljub Šabić 

dostavio je Vladi Srbije Predlog Nacionalne strategije sprovoĊenja zaštite podataka o liĉnosti. 

Ovaj dokument je saĉinjen u saradnji sa ekspertima Komisije EU. Bio je predmet struĉne 

rasprave na meĊunarodnom regionalnom skupu održanom sredinom maja u Beogradu. 

Nakon toga bio je predmet konsultacija sa domaćim ekspertima i tromeseĉne javne rasprave. 

Posle analize sugestija uobliĉena je finalna verzija i dostavljena Vladi Srbije 11. septembra.  

Tekst Predloga Strategije dostupan je na Internet prezentaciji Poverenika, na adresi 

http://www.poverenik.org.rs/images/stories/dokumentacija-nova/podzakonski-

akti/predlogstrategijelat.doc 

 

4. Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina  

Već u prvim danima po usvajanju Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, 

ministar za ljudska i manjinska prava Svetozar Ĉiplić, uviĊajući da taj Zakon nije usklaĊen sa 

setom zakona iz oblasti javnog informisanja, izjavio je da će pojedini zakoni morati da se 

izmene da bi nacionalne manjine mogle da osnivaju medije. “Korpus zakona iz medijske sfere 

ne predviĊa i ne omogućava nacionalnim savetima osnivanje sopstvenih medija, pošto su 

kalendarski stariji od Ustava”, rekao je Ĉiplić, i dodao da će zbog toga oni morati da budu 

promenjeni kako bi bili usklaĊeni s najvišim pravnim aktom Srbije. Naime, Zakonom o 

http://www.poverenik.org.rs/images/stories/dokumentacija-nova/podzakonski-akti/predlogstrategijelat.doc
http://www.poverenik.org.rs/images/stories/dokumentacija-nova/podzakonski-akti/predlogstrategijelat.doc


 10 

nacionalnim savetima nacionalnih manjina, koji je Skupština usvojila 31. avgusta, predviĊeno 

je da nacionalni saveti mogu osnivati medije, kao i da republika, autonomna pokrajina ili 

jedinica lokalne samouprave kao osnivaĉi javnih medija koji u celini ili pretežno vrše 

informisanje na jeziku nacionalne manjine, mogu u sporazumu sa nacionalnim savetom, u 

celini ili delimiĉno preneti osnivaĉka prava na takvim medijima na nacionalni savet. 

Pretpostavljamo da je ministar Ĉiplić, kada je govorio o neophodnosti usklaĊivanja medijskih 

propisa sa Ustavom, imao u vidu ĉlan 50. stav 1. ovog pravnog akta, u skladu sa kojim je 

svako slobodan da bez odobrenja, na naĉin predviĊen zakonom, osniva novine i druga 

sredstva javnog obaveštavanja. Reĉ „svako“ u smislu ĉlana 50. stav 1. Ustava, ne 

podrazumeva i nacionalne savete nacionalnih manjina, budući da je reĉ o odredbi o pravima 

ĉoveka, svakog ĉoveka, fiziĉkog lica, pojedinca, pa poslediĉno i svakog pripadnika bilo koje 

nacionalne manjine. Ovo pravo priznato Ustavom nije zapravo narušeno odredbama zakona 

iz medijske sfere koje ministar Ĉiplić ima u vidu, već Izmenama i dopunama Zakona o 

javnom informisanju usvojenim istoga dana kada i Zakon o nacionalnim savetima 

nacionalnih manjina. Tim izmenama je, izmeĊu ostalog, protivustavno oduzeto pravo 

fiziĉkim licima (bili oni pripadnici većinskog naroda ili nacionalnih manjina) da osnivaju 

medije. Ovo pravo Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju 

dopušteno je samo pravnim licima. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

Narodna skupština Republike Srbije nije zasedala tokom Septembra. Ovde ćemo ukazati 

samo na Zakon o izmenama i dopunama Kriviĉnog zakonika, koji je usvojen 31. avgusta, ali je 

stupio na snagu 11. septembra 2009. godine. 

 

1. Zakon o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika  

Zakonom o izmenama i dopunama Kriviĉnog zakonika pooštravaju se kazne za oko trećinu 

kriviĉnih dela propisanih Kriviĉnim zakonikom. Na taj naĉin zakonodavna vlast zapravo 

primorava sudsku vlast da pooštri kaznenu politiku, za koju se u poslednje vreme procenjuje 

da je neprihvatljivo blaga. Ono što je od posebnog znaĉaja za medije, jeste, s  jedne strane, da 

se medijski poslovi, ili kako Zakonik kaže - zanimanja od znaĉaja za javno informisanje, 

smatraju poslovima od javnog znaĉaja. OdreĊena kriviĉna dela izvršena prema licima koja 

obavljaju poslove od javnog znaĉaja i u vezi sa tim poslovima, oštrije se sankcionišu. Tako se, 

recimo, ubistvo novinara smatra teškim ubistvom, dok se teška telesna povreda naneta 

novinaru tretira kao najteži oblik ovog dela (izjednaĉena je sa teškom telesnom povredom 



 11 

nanetom maloletnom licu ili bremenitoj ženi). Sliĉno je i sa ugrožavanjem sigurnosti ili 

pretnjom, za koju se sada goni po službenoj dužnosti i kada je usmerena samo na jednog 

novinara. Po ranije važećem Zakoniku, po službenoj dužnosti gonilo se samo kada je 

pretnjom bila ugrožena sigurnost većeg broja lica.  

Sa druge strane, postoje i odreĊena nova kriviĉna dela koja se mogu ticati pre svega sudskog 

izveštavanja, odnosno na odreĊeni naĉin ograniĉavaju slobodu izražavanja prilikom 

izveštavanja o sudskim procesima. Tako se nedozvoljenim javnim komentarisanjem sudskih 

postupaka smatra davanje izjava u sredstvima javnog informisanja, za vreme trajanja 

postupka pred sudom, a pre donošenja pravosnažne sudske odluke, i to u nameri da se 

povredi pretpostavka nevinosti ili nezavisnost suda. Za ovo delo propisane su kazna zatvora 

do šest meseci i novĉana kazna.  

Budući da Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i zaštitu ugleda 

ili prava drugih, kao i oĉuvanje autoriteta i nepristrasnosti sudstva, smatra legitimnim 

osnovima za ograniĉenje slobode izražavanja, ova ograniĉenja nisu sporna, ali nameću 

neophodnost da se sa novinarima radi na edukaciji o dozvoljenim naĉinima sudskog 

izveštavanja. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH  ORGANIZACIJA ZA  ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 

PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA) 

a) Republiĉka radiodifuzna agencija (RRA) je 29.09.09. na svom sajtu objavila 

obaveštenje povodom odluke gradonaĉelnika Grada Beograda o proglašenju 30. septembra 

2009. za Dan žalosti zbog smrti tragiĉno nastradalog državljanina Francuske, Brisa Tatona. U 

ovom obaveštenju, upućenom svim nacionalnim emiterima i emiterima na podruĉju Grada 

Beograda, navedene su programske obaveze emitera u Danu žalosti.  

Obaveštenje je sadržalo uputstva koja su u svemu bila u skladu sa odredbama ĉlana 6, stav 1 

Zakona o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije (”Službeni glasnik RS”, br. 

101/2005),  kojim je utvrĊena obaveza emitera da u takvim sluĉajevima: obavezno emituju 

odluku o proglašenju dana žalosti i o programu njegovog obeležavanja; obaveste javnost o 

skupovima sećanja koje nadležni organi organizuju povodom dana žalosti; da usklade 

programsku šemu tako što će umesto redovnih, pre svega zabavnih programa, emitovati 



 12 

programe prikladne danu žalosti, bez emitovanja zabavne i narodne muzike. Zbog 

neujednaĉene prakse emitera, kada su u pitanju njihove programske obaveze u sluĉajevima 

teških nesreća ili drugih tragiĉnih dogaĊaja, RRA je svojim obaveštenjem uticao na 

postupanje emitera u ovakvim situacijama, podsećajući ih na njihove obaveze. 

b) Prema navodu lista „Danas” od 28.09.09, u Subotici je i zvaniĉno poĉeo sa 

emitovanjem programa Radio Slavoslavlje, radio Pravoslavne crkve Subotice. Ono što je 

zanimljivo, kako navodi ovaj list, jeste da je ovaj radio dobio dozvolu za emitovanje programa 

u tajm-šering aranžmanu sa Radio Marijom Katoliĉke crkve iz istog grada, koja već 26 

godina emituje svoj program kao deo svetske mreže. Dozvole za oba emitera 

(specijalizovanog programa) su izdate 2008. godine i važe do 2016. godine, a dobijene su za 

emitovanje na tom lokalnom podruĉju. 

Prema ĉlanu 48. Zakona o radiodifuziji, ako su ispunjeni uslovi iz Plana raspodele radio 

frekvencija, može se odobriti da najviše tri emitera zajedniĉki koriste istu radio frekvenciju u 

istoj željenoj zoni servisa, na osnovu prethodno pribavljenog pozitivnog mišljenja RATELa. 

Emiteri za dobijanje dozvole podnose ugovor kojim regulišu vreme emitovanja svakog od 

njih, a svaki emiter dobija posebnu dozvolu, u kojoj se posebno navodi zajedniĉko korišćenje 

radio frekvencije, emiteri koji je koriste i uslovi zajedniĉkog korišćenja.  

Najpoznatiji sluĉaj odobrenog zajedniĉkog korišćenja frekvencije jeste tajm-šering 

nacionalnih emitera: „HAPPY TV“ (emiter specijalizovanog programa) i „TV Košava“ (emiter 

celokupnog programa). 

 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA TELEKOMUNIKACIJE (RATEL) 

a) UO RATELa je na sednici od 04.09.09. doneo 8 rešenja kojima se zabranjuje, bez 

odlaganja, na neodreĊeno vreme rad radio stanice, odn. neovlašćeno korišćenje radio 

frekvencije imaocu radio stanice zbog neposedovanja propisane dozvole za radio stanicu. To 

su stanice: Radio Kondor, Bošnjace; Timoĉki radio Grljan, Grljan; Radio Sistem Plus, 

Veternik;  Radio Sistem, Veternik; TV TNT, Bela Crkva; Radio Doina, Brza Palanka; TV 

Jesenjin, Novi Sad; TV Jefimija, Kruševac. Ova rešenja su konaĉna i protiv istih se može 

samo pokrenuti upravni spor pred nadležnim sudom u roku od 30 dana od dana dostavljanja 

rešenja. 

Interesantno je da se meĊu ovim stanicama nalaze i dve TV stanice za koje je Savet RRA, 

doneo rešenja o oduzimanju dozvole za emitovanje programa pre isteka vremena na koji je 

izdata, zbog neplaćanja naknade za emitovanje, ukoliko u ostavljenom roku ne plate 

dugovane iznose – TV Jesenjin iz Novog Sada (prestanak važenja regionalne dozvole 

01.06.09.)  i TV Jefimija iz Kruševca (prestanak važenja lokalne dozvole 01.04.09.).  



 13 

b) UO RATELa je na sednici od 22.09.09. doneo više rešenja o produženju roka za 

puštanje u rad radio stanica – Radio Novi Beĉej, Novi Beĉej; Radio stanica Softić, Tutin; 

Informativni centar Kosjerić, Kosjerić; Radio Gogy OD, Gornji Milanovac; JP Vrbas, Vrbas.  

Prema ĉlanu 71. stav 1 Zakona o telekomunikacijama, radio stanica mora poĉeti sa radom 

najkasnije u roku od jedne godine od dana izdavanja dozvole, osim ako posebnim zakonom 

nije drugaĉije odreĊeno. Stavom 2 ovog ĉlana, izmeĊu ostalog, propisano je da se radio 

stanica može pustiti u rad posle izvršenog tehniĉkog pregleda od strane Agencije. Istim 

ĉlanom u stavu 4, propisano je da korisnik radio stanice koji iz objektivnih razloga nije u 

mogućnosti da u roku iz stava 1. ovog ĉlana pusti u rad radio stanicu, može u pisanoj formi, 

najkasnije 15 dana pre isteka roka za poĉetak rada radio stanice, podneti zahtev za 

produženje roka, u kome je dužan da navede razloge zakašnjenja. Agencija procenjuje razloge 

za produženje roka za poĉetak rada radio stanice i dužna je da odluku o podnetom zahtevu 

donese do isteka roka za poĉetak rada radio stanice, u skladu sa ĉlanom 71, stav 5 Zakona. 

 

DRŢAVNI ORGANI 

 

3. NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

U ovom periodu Narodna skupština nije zasedala. 

a) Dana 28.09.09, povodom obeležavanja MeĊunarodnog dana prava javnosti da zna, 

ustanovljenog 2002. godine, dodeljeno je priznanje predstavnicima 5 organa vlasti za 

doprinos afirmisanju prava na slobodan pristup informacijama od javnog znaĉaja, meĊu 

kojima je i Narodna skupština Republike Srbije. Dobitnike priznanja izabrao je žiri, 

sastavljen od predstavnika NUNS-a, Narodnog parlamenta iz Leskovca, Fonda za otvoreno 

društvo, UG „Sretenje" iz Požege, YUCOM-a i „Transparentnosti Srbija", a priznanja je uruĉio 

Rodoljub Šabić, poverenik za informacije od javnog znaĉaja i zaštitu podataka od liĉnosti. 

Narodna skupština je dobila ovo znaĉajno priznanje u kategoriji najviših organa javne vlasti 

za doprinos afirmisanju prava na slobodan pristup informacijama od javnog znaĉaja i 

transparentnost u radu. U obrazloženju za dodelu nagrade se istiĉe da je žiri prepoznao 

Narodnu skupštinu Republike Srbije meĊu organima javne vlasti koji drugima mogu služiti 

kao pozitivan primer poštovanja prava na slobodan pristupu informacijama i principa 

otvorenosti u radu, kako stoji na sajtu Narodne skupštine. 

b) Dana 04.09.09. održana je petnaesta sednica Odbora za kulturu i informisanje 

Parlamenta. Na toj sednici je obavljen razgovor sa kandidatima koje su domaće nevladine 

organizacije i udruženja graĊana, koja se prevashodno bave zaštitom slobode govora, 

zaštitom prava nacionalnih i etniĉkih manjina i zaštitom prava dece, predložili za ĉlana 

Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije. Predsednica Odbora je istakla da u postupku izbora 



 14 

ĉlana Saveta RRA iz reda domaćih nevladinih organizacija i udruženja graĊana, u skladu sa  

ĉlanom 23. stav 2. taĉka 5. Zakona o radiodifuziji, nije postignuta saglasnost o zajedniĉkoj 

listi sa dva kandidata ni u dodatnom zakonskom roku. Ona je podsetila da je izmenama  

Zakona o radiodifuziji iz juna ove godine predviĊeno da, ukoliko ovlašćeni predlagaĉ u 

navedenom roku ne uskladi predlog, nadležni odbor Narodne skupštine, na osnovu podnetih 

predloga, predlaže listu sa imenima dva kanditata radi izbora jednog ĉlana Saveta RRA.  

TakoĊe je ukazala na zakonsku odrebu prema kojoj Odbor može, pre odluĉivanja o izboru 

ĉlanova Saveta, organizovati javni razgovor  sa svim predloženim kandidatima, radi sticanja 

uvida u njihove sposobnosti za obavljanje poslova iz nadležnosti Agencije. Ĉlanovima Odbora 

zatim su predstavljeni sledeći kandidati: Velimir Milošević (Savez izviĊaĉa Srbije i 

EKOPOLIS, Niš), Miljenko Dereta (GraĊanske inicijative), dr Rajko Đurić (Fondacija 

holokausta Roma „Sećanje, pomirenje, budućnost, Beograd), Boža Prelević (Fond za politiĉku 

izuzetnost, sa još dve organizacije, Beograd), Goran Peković (MeĊunarodno udruženje 

propagandista) i Milovan Vitezović (Kulturno-prosvetna zajednica Beograda). 

Na sajtu Narodne skupštine, do dana zakljuĉenja ovog izveštaja, 30. septembra, nije 

objavljena informacija da li je Odbor za kulturu i informisanje doneo odluku koja dva 

kandidata nevladinog sektora, od šest kandidovanih, predlaže Skupštini radi izbora jednog od 

njih za ĉlana Saveta RRA. Prva sednica drugog redovnog zasedanje Narodne skupštine u 

2009. godini je planirana za 06.10. 09. 

 

4. VLADA REPUBLIKE SRBIJE  

Na svojoj 139. sednici održanoj 03.09.09, Vlada Republike Srbije je usvojila Predlog zakona o 

autorskom i srodnim pravima, koji je dostavljen 21.09.09. Skupštini i nalazio se na spisku 

zakona u proceduri, u vreme zakljuĉenja ovog izveštaja. 

Prema ĉlanu 140. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije (preĉišćen tekst Sl. glas RS 

14/09), predlog zakona, pripremljen u skladu sa odredbama ovog poslovnika, može se 

uvrstiti u dnevni red sednice Narodne skupštine u roku, ne kraćem od 15 dana i ne dužem od 

60 dana, od dana njegovog podnošenja. 

U izuzetnim sluĉajevima, rok od 60 dana može biti prekoraĉen, ali ne duže od 30 dana, a 

predsednik Narodne skupštine obavestiće narodne poslanike o razlozima prekoraĉenja roka. 

Rokovi iz stava 1. ovog ĉlana miruju kad Narodna skupština nije u redovnom zasedanju. 

 

 
5. MINISTARSTVO KULTURE 

a) Na sajtu Ministarstva kulture, 07.09.09. je objavljeno saopštenje, kojim Ministarstvo 

obaveštava sve zainteresovane da će rezultate Konkursa za sufinansiranje 



 15 

projekata/programa u oblasti javnog informisanja, zbog velikog odziva i više od 300 pristiglih 

projekata, saopštiti 20. septembra, umesto 7. septembra, kako je bilo odreĊeno konkursom.  

Celo saopštenje videti ovde 

Ministarstvo kulture je 30.07.09. raspisalo Konkurs za sufinansiranje projekata/programa u 

oblasti javnog informisanja, na osnovu ĉl.21 Zakona o ministarstvima i Zakljuĉka Vlade Srbije 

od 25. juna 2009. godine o pomoći medijima u uslovima krize. Konkurs je bio otvoren do 

21.08.09, a rezultati konkursa je trebalo da budu objavljeni do 07.09.09. na sajtu 

Ministarstva kulture. Ukupan iznos od 80 miliona dinara namenjen je za sufinansiranje 

proizvodnje programskih sadržaja štampanih i elektronskih medija, a pravo uĉešća na 

konkursu su imali osnivaĉi javnih glasila i pravna lica registrovana za produkciju televizijskog 

i radijskog programa, uz preduslov da konkurišu sa jednim projektom ĉija će se realizacija 

izvršiti kroz medije. Iznos od 60 miliona dinara je obezbedila Vlada, a dodatnih 20 miliona 

dinara je iz budžeta Ministarstva kulture. Maksimalni iznos po projektu je bio 2 miliona 

dinara, s tim što su medijske kuće morale da predvide sopstveno uĉešće sa 20% sredstava. 

Sredstva mojau biti utrošena do kraja marta 2010.  

b) Dana 21.09.09. objavljeni su rezultati Konkursa za sufinansiranje projekata/programa 

u oblasti javnog informisanja. Ministar kulture, Nebojša Bradić i njegova pomoćnica za 

informisanje, Nataša Lesendrić-Vuĉković, održali su press konferenciju, na kojoj su saopštili 

rezultate konkursa. Prema njihovim navodima, od pristiglih 355 prijava kojima je  

potraživano 600 miliona dinara (konkurisala su 72 štampana medija, 96 radijskih stanica, 27 

web portala, 73 televizije i 87 televizijskih produkcija), odobreno je 125 projekata i skoro 80 

miliona dinara. Pomoćnica ministra, Nataša Vuĉković-Lesendrić je precizirala da će za 16 

projekata iz oblasti štampanih medija ministarstvo izdvojiti 9,8 miliona dinara, za 46 

projekata radio stanica 21,5 miliona, a za 13 projekata za veb portale 11,2 miliona dinara. Za 7 

projekata u oblasti TV produkcije biće izdvojeno 6,5 miliona dinara, a za 43 projekta TV 

stanica 31 milion. Odobreni projekti u najvećoj meri odnose se na informativni program 

(45%), zatim na obrazovanje (28 %), slede verski sadržaji (14 %), deĉiji (9 %) i kulturni (3 %). 

Ministartvo kulture će u kratkom roku, pristupiti realizaciji odluka sa ovog konkursa, kako su 

naveli predstavnici Ministarstva.  

Raspodelom sredstava u skladu sa konkursnim rezultatima, privedeno je kraju ostvarenje 

jedne od Vladinih interventnih mera za pomoć medijima u uslovima krize. Pojedini mediji su 

kritikovali odluku o dodeli sredstava, navodeći da su sredstva dobili „poslušni mediji“ i da 

meĊu onima ĉiji su projekti podržani, ima mnogo državnih medija i onih koji nisu poznati 

široj medijskoj javnosti kao ozbiljne medijske  kuće. 

 

 Spisak medija kojima su dodeljena sredstva na Konkursu za 

http://www.kultura.sr.gov.yu/?p=4645
http://www.kultura.sr.gov.yu/dokumenti/SPISAK-MEDIJA0909.doc


 16 

sufinansiranje projekata/programa u oblasti javnog informisanja 

 
Rezultati Konkursa za sufinansiranje projekata/programa u oblasti 

javnog informisanja 

c) Na sajtu Ministarstva kulture, dana 14.09.09, objavljeno je saopštenje, kojim 

“Ministarstvo oštro osuĊuje ponašanje distributera Futura Plus, koji je, visokim iznosom 

dugovanja prema najvećim srpskim izdavaĉima, uticao na njihovu odluku da sva svoja 

izdanja povuku iz ove prodajne mreže“. Ministarstvo je takoĊe navelo da zbog nastalog 

problema, „veliki deo tiraža ovih izdavaĉa neće biti dostupan ĉitaocima, ĉime se direktno 

ugrožava pravo graĊana na informisanje“. Istovremeno je apelovalo na sve distributere na 

tržištu štampe da, u periodu dok se ne razreše problemi nastali izmeĊu izdavaĉa novina i 

distributera Futura Plus, adekvatnom raspodelom tiraža omoguće graĊanima da na što lakši 

naĉin doĊu do štampe. Ministarstvo je na kraju izjavilo da će uĉiniti sve da pomogne u 

rešavanju problema nastalog izmeĊu ĉlanica Asocijacije medija i distributera Futura Plus.  

Celo saopštenje pogledajte ovde 

Komentar ovog sukoba, u kom se i Ministarstvo svrstalo na jednu stranu, dostupan je u 

Odeljku Sloboda izražavanja, pod taĉkom 1.2. 

d) Ministarstvo kulture je 01.09.09. raspisalo Konkurs za sufinansiranje projekata/programa 

elektronskih medija sa sedištem na Kosovu i Metohiji. Cilj konkursa je: oĉuvanje srpskog 

nacionalnog i kulturnog identiteta i jezika, ostvarivanje prava graĊana na javno informisanje; 

razvoj medijskog pluralizma; podsticaj medijskog stvaralaštva u oblasti kulture, nauke i 

obrazovanja.  

Pravo uĉešća na konkursu imaju osnivaĉi elektronskih javnih glasila sa sedištem na Kosovu i 

Metohiji, kao i pravna lica registrovana za produkciju televizijskog i radijskog programa sa 

sedištem na Kosovu i Metohiji. Predloženi projekat se mora realizovati preko javnog glasila. 

Svaki predlagaĉ može konkurisati samo sa jednim projektom, s kojim nije već uĉestvovao na 

konkursu Ministarstva kulture. Maksimalni iznos traženih sredstava za realizaciju projekta 

iznosi 1.000.000,00 dinara, a Ministarstvo pokriva do 80% ukupne vrednosti projekta. 

Dodeljena budžetska sredstva moraju biti utrošena do kraja marta 2010. godine. U budžetu 

Ministarstva kulture za namenu ovog konkursa opredeljeno je 8.000.000,00 dinara. 

Konkurs je otvoren 01.09.2009. godine i traje zakljuĉno sa 25.09.2009.godine. Rezultati će 

biti objavljeni na sajtu Ministarstva najkasnije do 15.10.2009. godine. Konaĉnu odluku o 

dodeli sredstava donosi ministar, na osnovu predloga Konkursne komisije.  

Ministarstvo je, kao nadležno za oblast informisanja, u svom budžetu opredelilo odreĊena 

sredstva za sufinansiranje projekata iz ove oblasti. Na osnovu ĉlana 21. Zakona o 

ministarstvima (»Službeni glasnik RS«, br. 65/08) i Zakona o budžetu Republike Srbije za 

http://www.kultura.sr.gov.yu/dokumenti/PREZENTACIJA0909.ppt
http://www.kultura.sr.gov.yu/dokumenti/PREZENTACIJA0909.ppt
http://www.kultura.sr.gov.yu/?p=4667


 17 

2009. godinu (“Službeni glasnik RS”,broj 102/08 i 31/09), Ministarstvo je raspisalo ovaj 

konkurs, po osnovu kog će izvršiti raspodelu tih sredstava, u skladu sa konkursnim 

rezultatima.  

 

Konkurs za sufinansiranje 

projekata/programa elektronskih medija sa 

sedištem na Kosovu i Metohiji 

 1. 9. 2009. 25. 9. 2009 

 

e) Prema saznanjima monitoring tima, u ovom periodu, taĉnije 29.09.09, je održan još 

jedan radni sastanak predstavnika Ministarstva kulture sa predstavnicima medijskih 

udruženja, povodom formiranja radne grupe za izradu Strategije medijskog sektora. Na tom 

sastanku je, izmeĊu ostalog, zatraženo i dogovoreno da ĉlanove radne grupe imenuje Vlada. 

Do zakljuĉenja ovog izveštaja, Vlada nije imenovala ĉlanove ove radne grupe.  

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE 

 

6. OFPS, kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĎača 

fonograma  

a) Na sajtu OFPSa je dana 23.09.2009. objavljeno obaveštenje o potpisivanju 

bilateralnih ugovora o meĊusobnoj saradnji sa inostranim organizacijama i to: 

 Dana 23.09.2009. godine potpisan je ugovor o meĊusobnoj saradnji izmeĊu 

kolektivne organizacije za zaštitu prava interpretatora, proizvoĊaĉa fonograma i 

proizvoĊaĉa videograma Ukrainian Music Alliance iz Ukrajne i OFPSa 

(organizacije proizvoĊaĉa fonograma Srbije). 

 Dana 18.09.2009. godine potpisan je ugovor o meĊusobnoj saradnji izmeĊu 

kolektivne organizacije za zaštitu prava interpretatora i proizvoĊaĉa fonograma 

SENA iz Holandije i OFPSa. 

Prema ĉlanu 171. Zakona o autorskom i srodnim pravima, organizacije za kolektivno 

ostvarivanje autorskog i srodnih prava, imaju obavezu da u roku od 5 godina od dana sticanja 

prve dozvole za obavljanje delatnosti, zakljuĉe ugovore sa odgovarajućim srodnim inostranim 

organizacijama. Tim ugovorima ove organizacije obezbeĊuju kolektivno ostvarivanje 

autorskog i srodnih prava domaćih nosilaca prava u inostranstvu, kao i stranih nosilaca prava 

u državi Srbiji.  

http://www.kultura.sr.gov.yu/?jez=&p=4630
http://www.kultura.sr.gov.yu/?jez=&p=4630
http://www.kultura.sr.gov.yu/?jez=&p=4630


 18 

b) UO OFPSa je na sednici od 02.09.09. doneo odluku o Izmeni i dopuni tarife naknada 

koju od korisnika naplaćuje OFPS. Ova Odluka je izašla u Sl.gl. RS broj 77/09 od 18.09.09. i 

stupila na snagu dan posle. Izmene i dopune tarife se odnose na:  

 ustanove javnog radiodifuznog servisa-TV stanice i radio stanice 

Dopunama tarife je utvrĊeno da za ove TV stanice naknada utvrĊena primenom procenta 

na prihod/rashod ne može biti manja od minimalne naknade koja iznosi 0,08 din po 

stanovniku meseĉno, prema podacima o tehniĉkoj zoni pokrivenosti, a za radio stanice, 

da ne može biti manja od minimalne naknade koja iznosi 0,007 din po stanovniku 

meseĉno, prema prema podacima o tehniĉkoj zoni pokrivenosti.  

Time se i za ustanove javnog radiodifuznog servisa (TV i radio stanice) uvodi minimalna 

naknada koja već postoji i za komercijalne emitere i to u istom iznosu kada je reĉ o radio 

stanicama, a za TV stanice – u istom iznosu kao za I kategoriju komercijalnih TV emitera (sa 

uĉešćem muzike u programu do 50%). MeĊutim, za one koji plaćaju više od minimalne 

naknade, razlika u tarifi ostaje i dalje velika, na štetu komercijalnih emitera.  

 Izmenjena je i tarifa za kablovsko reemitovanje, tako što su naknade uvećane 

povećanjem meseĉnih iznosa naknade po domaćinstvu za reemitovanje. Istovremeno 

je uvedena i mogućnost popusta za kablovske operatere u sluĉaju potpisivanja 

trogodišnjih ugovora sa OFPSom (20%, 15% i 10% za prvu, drugu i treću godinu 

važenja ugovora), koja ranije nije postojala. 

 

7.  SOKOJ, kolektivna organizacija za zaštitu autorskih prava autora muzičkih 

dela 

Na sajtu ove organizacije nalazi se vest od 24.09.09. da je u Beogradu 15. i 16. septembra 

2009. održan Nacionalni seminar o kolektivnom ostvarivanju autorskog i srodnih prava, u 

organizaciji Zavoda za intelektualnu svojinu Republike Srbije i Svetske organizacije za 

intelektualnu svojinu (WIPO). MeĊu uĉesnicima je bio i Aleksandar Kovaĉević, direktor 

SOKOJa, koji je imao izlaganje na temu: Odnos izmeĊu organizacija za kolektivno 

ostvarivanje prava i radiodifuznih organizacija u Srbiji. 

Na sajtu SOKOJa, kao ni na sajtu Zavoda za intelektualnu svojinu, nije dostupna informacija 

o sadržini izlaganja direktora ove organizacije. 

Prema saznanjima monitoring tima, još uvek nisu održani sastanci SOKOJa sa 

predstavnicima emitera na temu pregovora o smanjenju tarifa i ujednaĉavanju tarifa za 

komercijalne emitere i javna preduzeća, iako je ovo preporuĉeno od strane Vlade setom mera 

za pomoć medijima u uslovima ekonomske krize. 



 19 

REALIZACIJA VLADINIH INTERVENTNIH MERA ZA POMOĆ MEDIJIMA U 

USLOVIMA KRIZE  

Vladine mere za pomoć medijima u uslovima ekonomske krize donete su još 25.06.09, kao 

interventne, a za njihovo praćenje je zaduženo Ministarstvo kulture. Ni tri meseca nakon 

njihovog donošenja ove mere nisu realizovane, sa izuzetkom dve mere i to: smanjenje 

naknada RRA i obezbeĊivanje dodatnih sredstava za sufinansiranje projekata u oblasti 

informisanja.   

U posmatranom periodu samo je realizacija ove druge mere privedena kraju. Donošenjem 

odluke o dodeli sredstava za sufinansiranje projekata u oblasti informisanja, kojom je 

podržano 125 projekata, rasporeĊeno je gotovo svih 80 miliona dinara budžetskih sredstava, 

opredeljenih u ovu svrhu. Da bi mera bila realizovana u potpunosti, potrebno ja da ta 

sredstva budu zaista i preneta onima ĉiji su projekti podržani, što je Ministarstvo i najavilo.   

Jedna od interventnih Vladinih mera, sniženje RATELovih naknada za emitere, mogla je da 

bude odavno realizovana, ali ni do danas nije. Naime, UO RATELa je  još 21.07.09. doneo 

potrebnu Odluku za sprovoĊenje ove mere, ali Vlada do zakljuĉenja ovog izveštaja nije 

odluĉivala o davanju saglasnosti na tu Odluku.  

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

Iako je još u avgustu saopšteno da će RTS prenositi Sabor trubaĉa u Guĉi u visokoj (HD) 

rezoluciji, do prvog prenosa u ovoj tehnologiji došlo je tek 9. septembra 2009. godine, kada je 

RTS u svom digitalnom multipleksu koji emituje sa Avale i Fruške Gore, u visokoj rezoluciji 

prenosio fudbalsku utakmicu izmeĊu reprezentacija Srbije i Francuske. Ostaje, meĊutim, 

ĉinjenica da je ovakvo emitovanje RTS-a u ovom trenutku u apsolutnoj suprotnosti sa 

Zakonom o radiodifuziji, kojim je predviĊeno da će RTS emitovati program samo na dve 

mreže, a treća, eksperimentalna digitalna mreža se i ne pominje. TakoĊe, ono je u suprotnosti 

i sa Strategijom digitalizacije usvojenom od strane Vlade Republike Srbije, budući da RTS ne 

emituje u standardu za koji se Vlada Strategijom opredelila. Ovakvim ponašanjem RTS-a, 

njegova obaveza da obezbedi razvoj savremenih tehniĉko-tehnoloških standarda u 

proizvodnji i emitovanju programa i pripremi i u predviĊenom vremenu realizuje planove 

prelaska na nove digitalne tehnologije, u dobroj meri dovodi se u pitanje, a takoĊe se izaziva i 

dodatna konfuzija kod gledalaca u vezi sa standardom budućeg digitalnog emitovanja. 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

Proces privatizacije javnih medija u Srbiji je u blokadi već više od godinu i po dana. U 

meĊuvremenu je država, usvajanjem novog Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih 

manjina, kreirala još jedan osnov za izbegavanje privatizacije. Naime, po ovom Zakonu, ne 



 20 

samo da nacionalni saveti mogu osnivati medije, već i republika, autonomna pokrajina ili 

jedinica lokalne samouprave kao osnivaĉi javnih medija koji u celini ili pretežno vrše 

informisanje na jeziku nacionalne manjine, mogu, umesto da ih privatizuju, preneti 

osnivaĉka prava na nacionalni savet. Dodatnu zabrinutost izazvale su najave ministra za 

ljudska i manjinska prava, Svetozara Ĉiplića, da će se ići na izmene medijskog zakonodavstva, 

kako bi se nacionalnim savetima olakšala realizacija prava iz Zakona o nacionalnim savetima 

nacionalnih manjina. Ovo bi drugim reĉima moglo da znaĉi potpuno odustajanje države od 

privatizacije preostalih javnih medija. 

Protivreĉene poruke koje vlast šalje preko najviših državnih funkcionera, kao i uslovi 

poslovanja koji su neravnopravni i diskriminatorski u odnosu na privatne medije, rezultiraju 

brojnim problemima sa kojima se susreću privatni mediji, ukljuĉujući i one koji su 

privatizovani pre zaustavljanja privatizacije.  

Tako je Opštinski sud u Negotinu popisao imovinu Radio-televiziji Krajina, zbog duga prema 

zaposlenima od skoro milion dinara. RTV Krajina privatizovana je u novembru 2007. godine, 

a radnicima je poslednja plata isplaćena u martu ove godine i to za novembar 2008. Novac od 

prodaje popisane imovine namenjen je isplati zaostalih zarada osmoro radnika, koji su RTV 

Krajinu tužili sudu. Privatizovana RTV Krajina zapala je u finansijske probleme poĉetkom 

ove godine. Zaposleni koji su tužili RTV Krajinu sumnjaju da će prodajom popisane imovine 

biti obezbeĊena dovoljna sredstva za namirenje njihovih potraživanja, te tvrde da su se na 

ovaj korak odluĉili kako bi prekinuli agoniju. Dejan Grujić, direktor RTV Krajina, izjavio je 

da će vlasnici ove medijske kuće ipak pronaći rešenje da zaposlenima isplate zaostale zarade, 

te da popisana imovina neće biti prodata. 

 

VII  ZAKLJUČAK 

U posmatranom periodu ekonomsko propadanje emitera je nastavljeno, a vlast je produžila 

da šalje protivreĉene poruke medijskom sektoru. Tako, i dalje nije jasno kakvi su planovi 

države u odnosu na privatizaciju javnih medija. I dalje nije jasno da li će se predstojeća 

digitalizacija radiodifuzije sprovoditi na naĉin na koji to Vladina Strategija propisuje, ili na 

naĉin na koji je u praksi sprovodi RTS. Na navedeni naĉin kreira se situacija u kojoj medijska 

preduzeća ostaju bez minimuma, makar srednjoroĉne izvesnosti o uslovima poslovanja u 

zemlji, što predstavlja bitan otežavajući faktor u planiranju razvoja. 

 

Najavljena izrada Medijske Strategije, koja je trebalo da doprinese definisanju ciljeva i 

prioriteta kojima se teži, kao i principa i vrednosti koji će se štititi, nije odmakla dalje od 

najave, te se i u odnosu na njenu izradu može osnovano sumnjati u iskrenost namera vlasti da 

se medijska scena sistemski reformiše na naĉin koji će omogućiti i razvoj medijskog sektora i 

dalju demokratizaciju društva. 



 21 

 

Pozitivan pomak predstavljaju izmene Kriviĉnog zakonika koje su stupile na snagu 11. 

septembra, i to posebno u onom delu u kome se pooštrava kaznene politika u odnosu na 

kriviĉna dela koja se gotovo svakodnevno vrše prema novinarima i medijima (npr. 

ugrožavanje sigurnosti, što je termin koji Zakonik koristi za pretnje kojima su novinari 

gotovo svakodnevno izloženi). TakoĊe, za pohvalu je što srpsko kriviĉno zakonodavstvo sada 

zanimanjima od znaĉaja za javno informisanje, priznaje status poslova od javnog znaĉaja, te 

poslediĉno i pruža jaĉu kriviĉnopravnu zaštitu.  

 

S druge strane, Zakonom o izmenama i dopunama Kriviĉnog zakonika uvode se odreĊena 

nova kriviĉna dela, odnosno na drugaĉiji, i po novinare potencijalno opasniji naĉin, reguliše 

pre svega izveštavanje o sudskim procesima. U narednom periodu bilo bi neophodno 

organizovati programe dodatne edukacije novinara koji se bave sudskim izveštavanjem. 

Mogućnost kriviĉnog progona novinara za nedozvoljeno javno komentarisanje sudskih 

postupaka ili ometanje pravde, nužno je svesti na najmanju moguću meru kroz edukaciju o 

naĉinu na koji se ima izveštavati iz sudova bez povrede pretpostavke nevinosti ili nezavisnosti 

suda, bez ometanja voĊenja sudskog postupka, odnosno vršenja sudijske ili tužilaĉke 

dužnosti.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 


